I alle år har sosial kompetanse vært et sentralt og viktig område i barnehagen vår, og det vil det også fortsette med å være. Vi blir aldri utlært og på livets vei vil vi garantert møte mange utfordringer, gleder og sorger. I barnehagen skal vi i nær forståelse og samarbeid med dere foreldre, gi barna gode utviklings- og aktivitetsmuligheter som styrker det enkelte barnet, i trygge og gode omgivelser. Opplevelse av trygghet er viktig, og likeså viktig er tryggheten på enn selv. Det å bli sett og anerkjent for den man er. Å vite at man er verdifull og en viktig del av felleskapet, det være seg i familien, blant venner og/eller i barnehagen. Alle barna skal oppleve seg selv som verdifulle og møte varme og kjærlighet i barnehagen. De er alle små unike personer som har ulike forutsetninger, ønsker og behov, og ved å se det enkelte barnet og møte og veilede det på livets vei, skal vi i barnehagen være med på å gi barna gode utviklingsmuligheter.
Sosial kompetanse handler om ”kunsten å omgås hverandre,” knytte vennskapsbånd og å tilegne seg god sosial kunnskap, holdninger og ferdigheter. I barnehagen omgås mange hver dag. Barn møter andre barn, barn møter voksne, og voksne møter andre voksne. Relasjoner bygges og hele tiden utvikles vi og ny læring skjer. For å forstå og kunne delta i det sosiale samspillet, lære leke-koder, tilpasse seg og bidra til samspillet, kreves det erfaringer. Sosial kompetanse utvikles i fellesskapet og i barnehagen skal vi ta tak i denne læringen og bidra til gode opplevelser gjennom å legge til rette, oppmuntre og veilede barna. Vi skal møte barna der de er og støtte dem i utfordringene og mestringene de møter. Innenfor gitte rammer i barnehagen er vi alle med på å bidra til et godt felleskap og forme våre omgivelser. ”Kunsten å omgås hverandre” er i kontinuerlig utvikling gjennom handlinger og opplevelser. Det skjer i alle situasjoner i barnehagen og barnehagen skal legge til rette for at alle er med og får varierte erfaringer i samspillet.
For å konkretisere det mer til arbeidet med barna kan vi se det i sammenheng med arbeidet med sosial kompetanse og fellesskapet i barnehagen.
Empati – å kjenne og kunne sette ord på egne følelser, kunne ha forståelse og innlevelse i andres følelser, perspektiver og tanker.
Prososiale handlinger – som å hjelpe, oppmuntre, dele, anerkjenne, inkludere, vise omsorg og respekt for hverandre
Selvkontroll – å kunne utsette egne behov og ønsker i situasjoner som krever kompromisser og felles avgjørelser, konfliktløsning, turtakning og toleranse.
Selvhevdelse – å ta initiativ til og/eller ta del i lek og samtaler, hevde seg selv og egne meninger på en god måte, tørre å stå imot gruppepress
Lek, glede og humor - forstå og bruke lekens regler/signaler, kunne skille lek fra andre aktiviteter, føle glede og det å la seg rive med, slappe av, spøke og ha det gøy.
Vi mener at erfaringer og kunnskap om gode grunnleggende holdninger og samspillsferdigheter som nevnt over, er med på å gi det enkelte barnet et grunnlag for utvikling av god selvfølelse og et godt selvbilde. Å hjelpe barna til å opparbeide god sosial kompetanse og på den måten også jobbe forebyggende mot mobbing er sentralt i barnehagen vår. Sosial kompetanse er nøkkelen til trivsel i fellesskapet. Vennskap bidrar til en følelse av deltagelse og fellesskapet bidrar til positiv selvfølelse. Å tilhøre en gruppe gir barna trygget og sosial tilknytning, og opplevelser sammen med andre kan også være veien inn i nye vennskap. Sosialkompetansen er sentral for at enkeltbarnet skal lykkes og trives, og for at det skal bli verdsatt som venn og likeverdig deltagelse i samspill med andre barn. Et barn som samhandler godt med andre, kan både tilpasse seg til fellesskapet og være en synlig deltager som hevder sin plass.